.

.

Tuesday 1 October 2013

Membiak Tumbuhan Melalui Keratan Batang (Propagasi)



Membiak tumbuhan melalui teknik keratan batang adalah satu kaedah pembiakan yang amat senang dilakukan.Walaubagaimanapun, sebelum menggunakan kaedah ini, kita perlu tahu serba sedikit asas utama bagi menentukan teknik ini Berjaya dilakukan. 

Asas utama yang perlu kita ketahui adalah jenis pokok/tanaman yang sesuai untuk kaedah keratan batang ini. Untuk makluman, tidak semua jenis pokok/tanaman sesuai menggunakan kaedah ini. Apa sebabnya?? Sebabnya adalah ada antara pokok/tanaman ini mengeluarkan getah atau lendir apabila dikerat dahannya. 

Kesimpulannya, untuk kaedah ini, semua jenis tanaman yang apabila dikerat/dipotong dahannya dan tidak mengeluarkan getah/lendir, ianya sesuai. Pokok/tanaman apa yang bergetah/berlendir??Contohnya nangka,mempelam/mangga, ciku,manggis,durian, dan banyak lagilah. Untuk pokok rambutan dan mata kucing, walaupun ianya tidak dalam golongan pokok bergetah/berlendir, tidak digalakkan menggunakan kaedah keratan batang ini.Ianya lebih sesuai melalui kaedah anggur/tut.
Untuk tanaman hiasan/bungaan, kebanyakannya adalah sesuai untuk dibiakkan menggunakan kaedah keratan batang ini.

Untuk tempahan Caradex/Bhan Penggalak Akar/Hormon Cantuman secara online hubungi :

AZMI YUSOF 013-2943832 (pantai barat)
e-mail: mycaradex2u@gmail.com/mie2629@gmail.com 
MOHD FADHLI BIN YUSOF 019 9630184 (pantai timur)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...